Serbia a anunțat un proiect ambițios care va include construcția unui drum expres în proximitatea localității Jimbolia, surprinzând astfel România. În contrast cu abordarea graduală a Ministerului Transporturilor din România și a CNAIR, care încă se află în etapa de planificare, Serbia a adoptat o direcție proactivă.
Recent, a fost semnat un acord semnificativ cu parteneri chinezi, destinat finanțării și edificării a peste 300 de kilometri de drumuri moderne pe teritoriul său. Printre aceste noi artere de circulație se numără și un drum expres care nu va duce la Moravița, ci mai degrabă către Jimbolia, conform informațiilor furnizate de DeBanat.
Contractul, în valoare de patru miliarde de euro, prevede dezvoltarea a 300 de kilometri de noi căi de acces. Unul dintre aceste proiecte, denumit expres „Zâmbetul Vojvodinei”, va începe din Backi Breg, situat lângă granița cu Ungaria și Croația, traversând diverse localități până la Srpska Crnja, adiacentă frontierei cu România, la Jimbolia.
Această rută de aproximativ 200 de kilometri este concepută nu doar ca soluție la traficul intens anticipat în acea zonă, ci și ca o alternativă de legătură între Ungaria și România. Lucrările la acest drum au demarat, cu documentația de construcție deja emisă pentru primii 5,5 kilometri.
Adițional, acordul include și construirea unei autostrăzi între Belgrad și Zrenjanin, de 105 kilometri, care va fi conectată la Novi Sad printr-un nou drum expres, legând astfel Serbia de Ungaria prin punctul de frontieră lângă Szeged. În comparație, România pare să fie mai avansată în ceea ce privește proiectul autostrăzii spre Vârșeț, chiar dacă sârbii au planificat traseul înainte.
Este posibil ca acest proiect să fie finanțat prin fonduri europene. Această inițiativă subliniază eficiența și promptitudinea parteneriatului sârbo-chinez în comparație cu procesele mai lente observate la nivelul UE.