Copilul cu autism si gradinita

Copilul cu autism si colectivitatea

Copilul cu autism. Gradinita? Shadow (insotitor) sau nu? Si cand anume gradinita? Shadow (insotitor) la gradinita sau copilul singur? Am mai scris si comentat despre asta. Mult. Reiau subiectul prin prisma unor familii cu care m-am vazut in ultimele saptamani. Ca parinte, in conditiile in care ai un copil diagnosticat cu TSA (tulburare din spectrul autist), tot ceea ce se intampla cu cel mic trebuie sa privesti prin prisma beneficiilor sau a lipsei acestora. Socializarea in cazul copiilor autisti, nu apare, ca in cazul copiilor neurotipici, pur si simplu, de la sine, odata ce este introdus in colectivitate. Ba dimpotriva, impins in colectivitate inainte sa-i poata face fata si fara insotitor, rezultatele s-ar putea sa fie exact invers decat cele scontate: regres si frustrare. Sau, in cazuri mai bune, zero beneficii. Asta pentru ca mersul in colectivitate il ajuta inclusiv pe copilul neurotipic, atunci cand acesta are suficiente abilitati pe zona de comunicare si toleranta pentru a obtine si a dezvolta abilitati sociale. Daca am sa trimit un copil neurotipic la scoala in loc de gradinita, la 3 ani, am sa obtin fix acelasi lucru: frustrare, inchidere in sine si regres.

Gradinita și obiectivele copilului cu autism

Copilul cu autism se introduce in colectivitate la gradinita. E mult mult mai eficient decat la scoala. Acolo, la gradi, invata sa stea la locul lui, invata sa raspunda la cerintele educatoarei, invata sa relationeze cu ceilalati copii intr-un mod adecvat si asa mai departe. Pentru ca toate astea sa se poata intampla e nevoie insa ca cel mic sa stie cel putin 50-60 de cuvinte uzuale, sa raspunda la cateva comenzi si sa fie compliant la cerintele shadow-ului (insotitorului). Fara acest minim de abilitati, nu-l duceti la gradinita. O sa-i faceti mai mult rau decat bine. Apoi, la gradinita, niciodata fara shadow. Orice gradinita de stat e obligata sa va primeasca. Cu insotitor. Asa scrie in lege. Marea majoritate a gradinitelor particulare deja stiu despre ce e vorba si nici macar nu comenteaza. Sau aproape nu comenteaza dar asta e tema pentru alt articol. Ceea ce e important de inteles si din pacate am remarcat foarte multi parinti care nu pare ca inteleg e ca in realitate scopul meu, ca echipa ABA, nu este sa integrez copilul la gradinita si de acolo gata, drumul si munca s-a incheiat. Gradinita este doar un alt mediu de predare. Chiar daca reusesc ca al meu copil sa se integreze perfect la gradinita nu inseamna nici pe aproape ca acela e capatul drumului pentru mine si copilul meu cu autism. Gradinita ca si scoala …sunt etape in drumul spre recuperarea copilulului meu. Avantajul gradinitei e faptul ca toata lumea este mai toleranta si in contextul asta eu pot sa am obiectivele mele pe care sa le urmaresc pentru copilul meu. Care, iar asta se intampla extrem de des, nu au niciun fel de legatura cu obiectivele gradinitei. Uneori deloc.

Nu incercati sa ascundeti dizabilitatea copilului cu autism caci nu o sa obtineti niciun beneficiu din asta. Starea lui intriseca nu-l va face sa se integreze. Va fi privit ca un ciudat de ceilalti si mai grav, inclusiv de educatoare. Insotitorul e prezentat ca un al doilea educator, o sa ii ajute si pe ceilalti copii dar targetul lui principal va fi copilul al carui insotitor este. Nu intodeauna ai nevoie de un shadow cu experienta. E minunat daca o are dar deloc o tragedie daca nu o are. Va trebuie cineva energic, care intelege principiile ABA si care relationeaza usor cu copii, care cunoaște foarte bine copilul cu care merge la grădiniță și cam … atat. El va fi cel care va castiga simpatia colegilor de gradinita ai copilului si usor va transfera sentimentul asta catre copilul target. Însoțitorul îl va indruma pe acesta sa se integreze, sa raspunda multumitor la cerintele educatoarei sau la cerintele de socializare ale copiilor, il va invata sa se comporte intr-un fel general acceptat de ceilalti. Deci …gradinita cand copilul e pregatit pentru asta si niciodata gradinita fara shadow (însotitor).

Autism Educational Project isi propune sa disemineze informatie, cursuri ABA si resurse de recuperare autism, in ceea ce priveste copii cu autism. Autism Educational Project este cea mai importanta sursa de informatie si traininguri pentru parintii copiilor diagnosticati cu autism.

evomag.ro
Distribuie știrea