Interventia ABA si … joaca la copilul cu autism

Joaca la copilul cu autism

Au trecut ceva ani de cand ma lua cu frisoane pe sira spinarii si scriam despre lipsa de coerenta a majoritatii in interventia ABA in Romania, aproape complet cadrate doar in zona de DTT (discrete trial teaching). ABA clasica cum ii spuneau unii. Unii ale caror cunostinte despre analiza comportamentala se opreau (intr-un caz fericit ) la marginea a ceea ce inseamna stiinta comportamentului uman. Altii, foarte multi, extrageau din ABA doar principiul recompensei, neintelegand deloc sirul A – B – C ( antecedent – comportament – consecinta) si declarand ca ei fac ABA. Oricum ar fi, intr-o covarsitoare proportie, domeniul era tarat, ABA insemnand lucrul la masuta, 1 la 1, in discrete trial (DTT). Nu e vorba, ca si de curand am avut surpriza ca unor parinti, cand au intrebat de ce copii lor intr-un centru nu lucreaza si pe incidental, li s-a raspuns ca “lasa-i pe Damian si Alina cu incidentalul lor”. Doar ca joaca si Incidental Teaching (IT) sau NET (natural enviroment teaching), nu e a lui Damian si al Alinei. Ba mai mult, cam toate studiile desfășurate în ultimii zece ani dovedesc ca împletirea prederarii structurate cu predarea incidentala, urmărind interesele copilului cu autism, au ceva mai bune rezultate.

IT (incidental teaching) si NET (natural environment teaching)

E un domeniu urias in ABA. Cu mii de studii, cu proiecte fabuloase cum e proiectul IMPACT spre exemplu … ori cel al lui Connie Kasari de la UCLA (JASPER) si cu sute de carti și studii ca si rezultat. Nu exista nicaieri in lume provideri seriosi fara cunostinte aprofundate despre asta. Pentru ca nu e vorba de a alege intre DTT si IT/NET. E vorba de a le pune intr-un echilibru. Pentru ca inca de pe vremea lui Lovaas ele erau intr-un echilibru, împletite. Nici macar el, in oricare din studiile lui ( sau a replicilor acestora) nu s-a folosit doar DTT. Asta doar profanii credeau. Tot timpul a fost impletirea asta intre puternica metoda de predare care inseamna discrete trial (DTT) si altele, cum sunt IT (incidental teaching) sau NET (natural development teaching) ori PRT (pivotal response teaching). Asta ca sa ma refer la cele mai cunoscute acronime. Ori impletirea asta, in oricare din abordari, s-a bazat pe credinte si pe eficienta. Mama ei de eficienta! Pentru ca acolo se pierd cei mai multi. In a intelege ca scopul final al unei interventii ABA in cazul unui copil mic cu autism este maximizarea eficientei predarii, intr-o batalie care este contracronometru. Iar al dracului eficienta, nu vine decat din impletirea a mai multor modalitati de predare, simultan. Pe cuvânt ca nu e greu! E de fapt doar o alta perspectiva și un strop de dat un pas înapoi din perspectiva specialistului spre a reuși sa vezi întregul.

Pasi inainte si …joaca.

La ceva vreme de când am început sa promovam joaca și intervenția/terapia ABA prin joaca, acum, la cursurile de Incidental Teaching – Play vad sali pline cu parinti, terapeuti si actuali sau viitori analisti (coordonatori) care invata, inteleg si sunt super interesati de zona asta a analizei comportamentale. Ceea ce mi se pare fascinant. Pentru ca ei sunt de fapt viitorul domeniului, de maine. Viitor care este imposibil in lipsa lor si infinit mai luminos pentru copii pe care-i pastoresc daca inteleg ca impletirea este cheia si eficienta predarii este scopul. Felicitarile mele sincere deci, pentru toti cei care ati inteles asta si ati luat atitudine! Sunt și aici, pe www.autism.ro zeci de articole și traininguri despre asta. Nu e greu. E doar chestiune de a încerca. Apoi succesul pe care voi, ca adulți, părinți sau specialiști, îl veți avea, o sa va alimenteze setea de a știi și a pune în aplicare mai multe strategii.

evomag.ro
Distribuie știrea