In conditiile in care cautarea organica reprezinta peste 50% din traficul total al site-ului, nu a fost niciodata mai relevant pentru intreprinderi sa inteleaga cum functioneaza site-ul lor si ce actiuni pot intreprinde pentru a genera mai multe clicuri organice si pentru a creste conversiile din traficul de cautare.
Ce este ROI?
Randamentul investitiilor, sau ROI, este unul dintre cei mai comuni indicatori de performanta monitorizati de catre intreprinderi.
Este folosit pentru a intelege relatia dintre bugetul cheltuit pentru o strategie si ceea ce primesti inapoi ca rezultate practice in materie de crestere si constientizare.
De exemplu, daca o companie investeste in modernizarea paginii sale de start pentru a imbunatati UX-ul si acest lucru are ca rezultat mai multe conversii, este un randament pozitiv.
Daca a cheltuit mai mult decat banii care au intrat, atunci investitia nu a fost la fel de reusita.
ROI-ul in SEO urmeaza aceeasi regula.
Este corelatia dintre ceea ce cheltuiti pe strategii si instrumente SEO si rezultatele pe care le obtineti in urma acestor cheltuieli.
Diferenta fata de alte utilizari pentru acest KPI este ca SEO nu este la fel de obiectiv ca si numararea banilor intrati si iesiti.
Ce inseamna sa obtii randamente bune din SEO? Aceasta este intrebarea care ghideaza conversatia noastra.
Atunci cand este de succes, un plan SEO poate imbunatati traficul organic, poate obtine mai mult continut in topul paginilor de cautare si poate creste durata sesiunilor si angajamentul pentru fiecare utilizator nou.
Toti acesti indicatori sunt masurabili, dar adevarata provocare este sa ii cuantifici din punct de vedere monetar.
- Cat valoreaza un vizitator nou?
- Ce inseamna sa ai o pagina in topul unei cautari din punct de vedere al randamentului monetar investit?
Punand intrebarile potrivite, puteti calcula cu exactitate ROI-ul in SEO.
Cum puteti dovedi ROI-ul in cazul optimizarii SEO?
In calitate de specialist in marketing digital, cunoasteti valoarea comerciala a SEO – este biletul dvs. de aur pentru imbunatatirea vizibilitatii organice. Avand in vedere ca 75% dintre utilizatori nu trec niciodata dincolo de prima pagina a Google, nu exista nimic mai rau decat sa fii ingropat adanc in rezultatele cautarilor. Daca nu reusiti sa va pozitionati pe prima pagina a Google, oportunitatea ratata de a genera venituri de baza va fi tangibila – 91,5% din tot traficul este generat de clicurile pe site-urile web listate pe prima pagina de rezultate de cautare Google.
Dar stiti, de asemenea, ca, la prima vedere, SEO poate fi intimidant de complex. O multime de planificari si de resurse sunt implicate in munca de baza initiala, iar odata ce strategia SEO este stabilita, rezultatele nu se traduc imediat in venituri organice. Vanzarea factorilor de decizie si a partilor interesate doar cu privire la valoarea evidenta nu este suficienta pentru a justifica investitia continua in SEO – si, desi puteti monitoriza traficul, conversiile, clasamentul in motoarele de cautare, finalizarea obiectivelor si alti indicatori SEO, va trebui sa demonstrati rentabilitatea investitiilor (ROI) pentru a determina adevarata valoare a initiativelor dvs. de cautare organica.
Deci, cum puteti dovedi ca strategia SEO este capabila sa va stimuleze cresterea si sa conduca la ROI?
Va vom explica pas cu pas cum puteti calcula ROI-ul SEO pentru a arata adevarata valoare a eforturilor dvs. de optimizare a motoarelor de cautare.
Ce este ROI-ul in SEO?
Considerati ROI cel mai bun prieten al dvs. – va ajuta sa puneti in perspectiva valoarea financiara a eforturilor dvs. de marketing digital.
Calcularea ROI este o sarcina simpla daca masurati randamentul investitiilor pentru publicitatea Pay-Per-Click (PPC). Deoarece cu PPC platiti o suma definita pentru fiecare click pe anunturile dumneavoastra, puteti pune cu usurinta o cifra exacta a investitiei pe o anumita perioada. De obicei, costul PPC implica suma pe care o percepeti pentru fiecare click, plus costul echipei interne care va gestioneaza campaniile PPC (sau taxele agentiei in cazul in care ati externalizat gestionarea cautarilor platite).
Calcularea ROI pentru SEO este un pic mai dificila.
Spre deosebire de PPC, pentru SEO nu exista un cost fix pe click organic – mai degraba decat sa cumperi un loc in primul rand, SEO consta in castigarea vizibilitatii organice pe Google si pe alte motoare de cautare. Asadar, in timp ce canalele digitale pot garanta o anumita cantitate de trafic pentru o anumita suma de bani cheltuita, nu este posibil sa se masoare direct impactul pe care eforturile dvs. de SEO il au asupra veniturilor organice generate de traficul de cautare.
Prin definitie, ROI in SEO calculeaza randamentul investitiei din eforturile dvs. de SEO. Un site va avea un randament pozitiv al investitiei daca veniturile organice generate de campaniile dvs. SEO sunt mai mari decat costul acestora. Totusi, SEO nu este o tactica de remediere rapida – nu uitati ca SEO are ca scop construirea rezultatelor dvs. financiare, asa ca asteptati-va ca initiativele dvs. SEO sa nu genereze un ROI pozitiv peste noapte. Este o strategie pe termen lung.
Cand luati in considerare ROI, va uitati la cat de mult investiti si cat de mult primiti inapoi. In timp ce ROI anticipat este o predictie a profitului pe care o campanie SEO este probabil sa il genereze pe baza costurilor estimate, a veniturilor si a altor ipoteze, ROI real este adevaratul randament al investitiei derivat din acea campanie.
Cum puteti calcula ROI-ul SEO?
In principiu, calcularea ROI pentru SEO este foarte asemanatoare cu calcularea ROI pentru orice alt tip de investitie in afaceri. Aveti nevoie doar de doua numere: Ceea ce ati investit (costul) si ceea ce obtineti (castigul).
- Costul SEO: Suma de bani pe care o cheltuiti pentru campaniile SEO.
- Castigul SEO: Suma de bani pe care o primesti inapoi de pe urma campaniilor tale SEO.
Costul SEO
Sa ne uitam mai intai la costul pentru SEO. Cat de mult trebuie sa bugetati pentru eforturile SEO depinde de cativa factori – daca va gestionati SEO intern sau lucrati cu o agentie si tipul de tehnologie pe care o utilizati pentru a va sprijini strategia SEO.
- Daca folositi o agentie SEO: In timp ce costul serviciilor SEO variaza foarte mult in functie de ceea ce este inclus, majoritatea pachetelor vin cu o taxa lunara fixa, ceea ce faciliteaza calcularea cheltuielilor, deoarece nu trebuie sa defalcati costurile.
- Daca gestionati SEO in-house: Resursele interne sunt usor de contabilizat daca o persoana sau o echipa lucreaza la SEO cu norma intreaga. Daca creatorii dvs. de continut, specialistii in marketing digital, dezvoltatorii etc. lucreaza in mai multe echipe, iar SEO este doar una dintre numeroasele lor sarcini, acestia trebuie sa urmareasca timpul pe care l-au petrecut efectiv pe SEO, astfel incat sa puteti calcula cheltuielile SEO in ansamblu (pe baza tarifului lor orar).
- Tehnologie: Este probabil sa folositi un fel de software, instrument etc. pentru a va executa strategia SEO. Includeti oricare dintre aceste costuri in calculul SEO (daca impartiti software-ul intre echipe, luati in calcul un procent din cost care pare adecvat pentru activitatea SEO).
Parametrii cheie de performanta SEO
Acum trecem la partea buna a SEO in ROI – castigul. Pentru a determina daca strategia dvs. SEO este de succes, trebuie sa masurati performanta organica a site-ului dvs. web.
Indicatorii cheie de performanta (KPI) sunt esentiali pentru strategia dvs. SEO. Iata cativa pe care ar trebui sa ii urmariti indeaproape pentru a va asigura ca eforturile dvs. dau roade:
- Clasamentul de cautare: Cu cat va pozitionati mai sus, cu atat mai bine. Este esential sa monitorizati modul in care va pozitionati in timp pentru termenii cheie de cautare, deoarece reflecta in mod direct cat de reusita este strategia dvs. SEO.
- Traficul organic: Acest KPI urmareste cati vizitatori ajung pe site-ul dvs. web (pagina de pornire) si pe paginile cheie din rezultatele cautarilor organice.
- Rata de respingere: Un utilizator care intra pe site-ul dvs. web si pleaca fara a efectua nicio actiune se numeste „bounce”, ceea ce indica faptul ca vizitatorul nu se implica in continutul de pe site-ul dvs. web. In timp ce ratele de respingere ridicate pot avea mai multe motive si, de obicei, indica probleme tehnice de SEO, observatia dvs. ar trebui sa fie granulara – daca o anumita pagina isi satisface intentia (utilizatorii gasesc informatiile de care au nevoie si pleaca din nou), „respingerea” nu se datoreaza unei performante slabe a site-ului web.
- CTR (click-through-rate) organic: CTR masoara raportul dintre numarul de utilizatori care dau clic pe site-ul dvs. web pentru ca ati aparut in rezultatele cautarii Google si numarul total de utilizatori care au vizualizat rezultatele cautarii. Un CTR ridicat indica faptul ca v-ati adresat publicului potrivit cu un site web suficient de atragator pentru ca un procent ridicat de utilizatori sa faca clic pe link.
- Conversii soft si hard: Conversiile hard pot fi trimiterea de formulare de contact, apeluri telefonice, inscrierea pentru demo-uri etc. si sunt considerate de obicei tipurile traditionale de conversii – acestea arata o intentie clara. Conversiile soft indica un interes clar – inscrierea la buletinul informativ, descarcarea de continut, share-uri sociale si like-uri etc. Desi este firesc sa aveti tendinta de a va concentra pe conversiile hard, ar trebui sa le pastrati pe cele doua in echilibru – de indata ce vizitatorii intra in ecosistemul dvs. de marketing, interactionati cu lead-urile dvs. si dati curs acestora.
- Viteza site-ului: Viteza site-ului este un factor de clasificare – imbunatatirea vitezei de incarcare va contribui la imbunatatirea experientei utilizatorilor si la cresterea performantei organice.
- Pagini pe sesiune: Paginile pe sesiune reprezinta numarul mediu de pagini pe care vizitatorii le vizualizeaza in timpul unei sesiuni. Spre deosebire de ratele de respingere, un numar mare de pagini pe sesiune inseamna ca utilizatorii se implica in continutul site-ului dvs. web.
- Impresii organice: De cate ori a fost vazut site-ul dvs. web pentru toate interogarile de cautare efectuate? Urmarirea impresiilor organice poate ajuta la masurarea unei mai bune „constientizari a marcii” pentru termenii cheie de cautare.